En bred vifte af produkter tilføjes biocider for at give dem særlige egenskaber og dermed forhindre dårlig lugt, råd, mug med mere. Hvis egenskaben ved biocidbehandlingen anvendes i markedsføringen, skal det fremgå af produktets mærkning. Det gælder fx egenskaber som lugtfri, bakteriedræbende eller antibakteriel.
Problem i hele EU
I en stor EU-undersøgelse tjekkede myndighederne over 1.800 produkter behandlet med biocider for, om kravene til mærkning var overholdt. Trefjerdedele af produkterne var produceret i EU og omfattede blandt andet tøj, maling, sengetøj samt sports- og køkkenartikler.
Langt hovedparten af produkterne havde mangelfuld mærkning. Mærkningen skal blandt andet indeholde oplysninger om det anvendte biocidaktive stof. Desuden skal den være lavet på det nationale EU-sprog for det/de markeder, hvor produktet bliver solgt. Det er ikke tilstrækkelig med mærkning på fx engelsk, fransk eller tysk, hvis produkter markedsføres i Danmark.
Skal mit biocidprodukt mærkes?
Anvender, importerer eller markedsfører du biocidbehandlede produkter, kan du gøre følgende for at sikre dig, at de bliver mærket korrekt:
- Bruges der ord som ”antibakteriel”, ”bakteriedræbende” eller ”lugtfri” til anprisning af produktet? I så fald siger biocidlovgivningen, at produktet skal mærkes.
- Bed om dokumentation fra producenten eller importøren for, hvilket biocidaktive stof produktet indeholder (kravet gælder både for produkter produceret i og udenfor EU). Stoffet skal angives på produktets mærkning.
- Hvor mange lande bliver produktet solgt til (dvs. hvilke sprog skal mærkningen være på)?
- Indeholder produktet nanomaterialer? Det skal fremgå af etiketten.
Du kan læse mere i Miljøstyrelsens faktaark om kravene til mærkning af biocidbehandlede artikler.
Du kan også få hjælp til korrekt mærkning af biocider hos:
Ilaria de Rosa Carstensen
idc@ dhigroup. com
Tel +45 4516 9369